İşletim sistemi nedir Ne işe yarar?



İşletim Sistemi Nedir Ve Ne İşe Yarar?



Nedir İşletim Sistemi ?




Bilgisayarın belli bir kurar dahilinde çalışması ve kullanıcı arasında iletişim sağlayan komutlar ileçalişir. Bilgisayarın başlatma düğmesına basılarak başlatılır ve ilk önce BiOS ekranı gelir ve BIOS dakayıtlı olan işletim sistemi ile açılır ve kullanmaya hazırlanır. Eğer ki HHD (hard diskte) veya SSD (Solid State Disk) de geçerli bir işletim sistemi yoksa ekranda NON SİSTEM DISK uyarsı alırsınız.





İşletim sisteminin üstelendiği işlemler şunlardır

Görevleri

1) Çevre birimleri ile programlar arasındaki iletişimi sağlamak.
2) Saklama aygıtlarındaki dosyalara belli bir düzende ulaşılması için bir dosya yönetim
sistemi oluşturmak.
3) Programlar arası veri iletişimi sağlamak.
4) Özellikle çok kullanıcılı sistemlerde kaynaklara güvenli erişim sağlamak.
5) Sistemin belleğini yönetmek, disk tamponu gibi ek olanaklar sağlayarak belleğin etkili bir
şekilde kullanılmasını sağlamak.
6) Kullanıcının programları çalıştırmasını ve çeşitli komutlar vermesini sağlamak.


Genelde dünyada en yaygın kullanılan işletim sistemlerine bakıldığında


Linux, Microsoft Windows,Android ,Mac OS X ve iOS ile karşılaşırız Çeşitleri


Chromium İşletim Sistemi: Linux çekirdeği esas alınarak tasarlanmış bir işletim sistemidir.
Google tarafın dan yapılmıştır.


GNU/Linux İşletim Sistemi: Tamamen açık kaynaklı bir işletim sistemidir.
Ücretsiz ve açık kaynaklı olduğu için bugün dünyanın dört bir yayında kullanılan bir işletim sistemdir. Eğerki işletım sisteminde bir sorun ile karşılanırsa herhangi gibi bir programcı bunu çözebilir açık kaynak olduğu için.


Pardus İşletim Sistemi: Tübitak Ulusal Elektronik ve Kriptoloji Araştırma Enstitüsü bünyesinde
yürütülen bir Linux dağıtımı projesidir. Temel masaüstü ihtiyaçlarını karşılaya bilecek bir
Linux dağıtımıdir.


Windows İşletim Sistemi: Microsoft şirketinin geliştirdiği Windows (pencereler) kullanıcıya
grafik arabirimler ile programlama dili bilmeyen kullanıcılar için geliştirilmiştir ve bunun
sayesinde dünya çapında kullanılmaktadır. İlk Windows 1981 yılında satışa
sunulmuştur. Günümüzde ise en çok kullanılan sürümü Windows 7 olmuştur ve tablet
bilgisayarlar için Windows 8 gelmiştir. En son sürümü olarak Windows 10 sürümü
bulunmaktadır.

Unix İşletim Sistemi: çok afıf ve esnek olduğu için Çok pahalı cihazlar da ve en ucuzcihazlarda kullanıla bilir ile birlikte eğitim ve öğretim kurullarında kullanılmıştır.
Çeşitleri: 1- BSD Unix >>> AIX 2- Open Solaris >>> SCO Unıx 3- Hp – UX >>> SUN OS


Linux İşletim Sistemi: Virüs ve kötü yazılımların bulaşması düşük bir olanaktır (%5
Kadardır..) kendisi Unix tabanlı olduğu için hafiftir ve kullandığınız cihazı fazla kasmaz ve
uğraştırmaz. Windows gibi kapalı bir işletım sistemı olmadığı için ne yaptığını bilmeyenler
için birazcık karışıktır ancak günumuzde UBUNTU benzeri dağıtımlar sayesinde biraz daha
kolaylaşmıştır.


Mac OS İşletim Sistemi: Apple firması tarafından yapılmış bir kapalı işletim sistemidir. İlk
olarak 1984 yılında orjınal Machintosh adı ile tanıtılmıştır. Ve en son sürümü olan OS X
(10.11 El Capitan)’tir. Güzel içeriği kadar kullanımı da basittir.
Android İşletim Sistemi: Google tarafında geliştirilen bir Linux işletim tabanlı bir işletim
sistemidir mobil ve tablet için yapılmıştır. Ayrıca (Open Handset Alliance‘ın da katkısı vardır.)